Ik ga akkoord

De herplaatsingsverplichting is echt een verplichting!

Met de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ; 1 juli 2015) is er een herplaatsingsverplichting voor de werkgever ingevoerd. Deze herplaatsingsverplichting houdt in dat – voordat er afscheid genomen kan worden van een werknemer – door de werkgever actief dient te worden nagegaan of de werknemer kan worden herplaatst binnen de onderneming (of het concern) om zodoende de werknemer alsnog te kunnen behouden.

Recentelijk heeft de kantonrechter te Amsterdam geoordeeld dat deze herplaatsingsverplichting daadwerkelijk een verplichting is en dat de werkgever hier niet al te makkelijk mee om mag gaan. De werkgever had in die kwestie toestemming aan het UWV gevraagd om de arbeidsovereenkomst met de werknemer te mogen opzeggen wegens bedrijfseconomische redenen. Die toestemming is door het UWV verleend, waarna de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft opgezegd.

De werknemer was het hier niet mee eens en legde vervolgens de kwestie voor aan de kantonrechter te Amsterdam. In die kwestie heeft de kantonrechter geoordeeld dat de werkgever onvoldoende invulling had gegeven aan de herplaatsingsverplichting. De werkgever maakt onderdeel uit van een groot concern, zodat de herplaatsingsmogelijkheden groter zijn dan bij een onderneming uit het mkb.

De werkgever had echter niet-passende vacatures aan de werknemer voorgelegd, de werknemer was gepasseerd voor de functie waarin een gedeelte van zijn takenpakket was terechtgekomen en er zijn verder geen inspanningen verricht om de werknemer te begeleiden, om te scholen of anderszins te ondersteunen bij het vinden van een passende functie.

De werkgever had, mede gelet op het langdurige dienstverband van de werknemer (10 jaar) en zijn goede functioneren, meer en méér langdurige inspanningen moeten verrichten met betrekking tot de herplaatsing. Nu de werkgever dat niet heeft gedaan, moet de werkgever een billijke vergoeding van  € 66.000,00 bruto aan de werknemer betalen.

Kortom: wilt u afscheid nemen van één van uw werknemers, geef dan daadwerkelijk invulling en uitvoering aan de herplaatsingsverplichting om te voorkomen dat u nadien de rekening gepresenteerd krijgt!

Wilt u meer informatie over het voorgaande? Neem dan contact met ons op.